Friday, May 06, 2011

Kad Perakuan Nikah

Hari ni saya telah bertekad menyelesaikan semua yang tertangguh...bayar duit keta, PTPTN, bil Maxis dan pegi Pejabat Agama hantar borang permohonan kad perakuan nikah. Bersusah payah jugak la mengisi borang dan menyediakan semua yang diperlukan. Idak la susah benor pun...cuma remeh dan perasaan malas yang membuak-buak.

Antara yang diperlukan:
1) Gambar 2 keping setiap seorang (tak boleh pakai gambar segera, mesti gambar pasport...dan si perempuan WAJIB bertudung)
2) Salinan surat perakuan nikah
3) Salinan kad pengenalan / pasport (mesti disahkan)
4) Isi borang hijau tu...dan kena sertakan salinannya sama
5) Bayaran RM20 untuk satu kad (mahu dua bayar double la)

Saya buat untuk dua keping kad. Satu untuk saya, dan satu untuk Enchek Suami.Ni la gambar yang kami bagi untuk kad tu...


Kawan saya ada cakap yang kad ni hanya valid di Perak sahaja...negeri lain tak pakai. Cam ntah apa-apa je...Tapi saya buat jugak la dua keping..in case kalau salah satu hilang, ada la backup kan...

Masa hantar tadi pun saya ada tanya kat orang pejabat agama tu...Depa pun cakap camtu. Hanya valid untuk negeri Perak je....means negeri lain tak guna pun. Kalau pergi jalan-jalan negeri lain kena bawa sijil nikah la ek???? Hahahahha...orang yang baru kahwin memang penakut sikit. Takut jadi benda yang pelik...kang tak pasal-pasal kene tangkap khalwat dengan suami sendiri...SENGAL!! 

Memang saya takut pun jadi benda cam tu....malu kowtttt...hahahha...ada ke patut jiran depan rumah kat Kajang tu intai kami masa kami nak keluar rumah...macam kami buat jahat je. Hadoi...APAKAH??? Sedangkan masa mula-mula pindah dulu Enchek Suami ade je perkenalkan saya kat jiran tu. Ke....Encihek Suami ada bawa balik perempuan selain saya....jeng jeng jeng....

p/s : saya percaya suami saya sebagaimana dia percayakan saya =)

1 comment:

  1. klu JAIS dtg ke rumah semata2 nak tangkap kita berkhalwat senang jer caranya...kita saman malu berjuta2 kat dorg ler...dalam hal ni maruah adlh sgt penting...bukan sekadar ucapan minta maaf kerana tsilap yg dperlukan...bayaran kerana tersilap juga perlu dikenakan pada mereka yg sememangnya hnya berani kenakan tindakan pada org2 biasa seperti kita...kenapa xde operasi dihotel2 mewah bertaraf 5 bintang...sebabnya takut kena saman oleh pihak hotel krn ganggu privasi customer...NAK CEGAH MAKSIAT PUN DOUBLE STANDARD...CIS!!!sepatutnya jlnkan amanah diberi dgn rasa tggjawab kerana diakhirat nati Allah akan soal kembali ttg amanah & tggjawab yg telah diberi...hukuman dunia diikuti & hukuman akhirat wajib ditakuti...kerana hukuman Allah adlh amat berat...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...